fbpx

Az vagy, amit megeszel: az egészséges ételek jótékony hatása a szervezetre

Sokszor hangzik el az orvosok és a dietetikusok szájából, hogy az egészséges ételek fogyasztásával sokat tehetünk egészségünk megőrzése érdekében. Ha ezt megfordítjuk, rögtön láthatjuk, hogy az egészségtelen ételek rendszeres fogyasztása előbb-utóbb betegségek kialakulásához vezethet.

Érdemes tehát tudatosan táplálkozni és inkább az egészséges ételek felé nyitni.

Az egészséges ételek is lehetnek finomak

Az egészséges ételek nem csak salátából és zöldségekből állnak, és bizony legalább annyira ízletesek és zamatosak, mint a hagyományos társaik.

Ha a reformkonyha iránti elköteleződésből eddig nem próbálkozott egy-egy klasszikus recept kipróbálásával, van egy jó hírünk: a hagyományőrző finomságok is elkészíthetőek egészségtudatosabb verzióban. Mert a konyhában nincs lehetetlen, csak a kreativitásunk szabhat határt!

Szeretne mostantól mennyeien finom, mégis egészséges ételeket tenni a család asztalára? Inspirációként lássuk, hogy milyen irányba érdemes elindulnia az alapanyagok kiválasztásánál!

Az egészséges ételek elképzelhetetlenek bizonyos összetevők nélkül

Vannak olyan ételeink, amelyeket megváltoztatni szinte bűn, de bizonyos helyzetekben, amikor az egészségi állapot indokolja, mégis érdemes kompromisszumokat kötni.

Minden esetben az eredeti recept ad támpontot, amiből ki lehet indulni. Az egészségtudatosabb fogások elkészítéséhez pedig a következő felsorolásban szereplő összetevőkből érdemes válogatni, és mindig érdemes törekedni a változatosságra.

  • egészséges esszenciális, egyszeresen vagy többszörösen telítetlen zsírsavak (forrása: olívaolaj, repceolaj, lazac, halolaj, lenmag, lenmagolaj, diófélék, dióolaj)
  • gazdag, összetett és oldott, illetve oldhatatlan rostokban gazdag szénhidrátok

(forrása: teljes kiőrlésű kenyerek és tészták, zabpehely, hüvelyesek, brokkoli, alma, sárgarépa)

  • antioxidánsok

(forrása: gyümölcsök, zöldségek, diófélék, magas kakaótartalmú étcsokoládé, vörösbor)

  • vitaminok és ásványi anyagok

(forrása: gyümölcsök, zöldségek)

  • fitovegyületek

(forrása: számos zöldség és gyümölcs tartalmaz fitovegyületeket)

Töltött káposzta megnövelt rosttartalommal? – Lehetséges!

A töltött káposzta fantasztikus ízén nem változtat, de a rosttartalmát erőteljesen növeli, ha a rizs helyett zabpehely kerül a töltelékbe. A zabpehely a sűrítésnél is jó szolgálatot tehet.

Hogy miért előnyös a magas rosttartalom?

Az egészséges ételek magas rosttartalma segíti az emésztési folyamatokat, hatékonyan gátolja a koleszterin lerakódását az erekben. A magas rosttartalmú ételek fogyasztásával megelőzhető továbbá az inzulinrezisztencia és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulása is. Érdemes kipróbálni!

Jó étvágyat!