fbpx

A mézeskalács titkai

2020.12.22.

Bizonyára Te is a télhez és főleg a decemberhez, az ünnepléshez kötöd a mézeskalács finom, fűszeres illatát. Tudtad, hogy a mézeskalács nem csak finom, de még a szervezetedre is pozitívan hat? A mértékkel fogyasztott mézeskalács igenis része lehet az egészséges étrendnek!

Kedvenc mézeskalács receptünk

Hozzávalók:

A tojásmázhoz:

1 kg lisztet, 30 dkg porcukrot és 1 csomag sütőport keverjünk össze. Készítsünk mézeskalács fűszerkeveréket fahéj, szegfűszeg, gyömbér, ánizs és szerecsendió tetszőleges keverékéből, vagy használjuk az üzletekben kapható, kész mézeskalács fűszerkeveréket. Ehhez a mennyiséghez nagyjából 15 g fűszerkeverékre lesz szükség (1 tasak kész fűszerkeverék). Ezt is szórjuk a lisztes tálba és keverjük össze a száraz alapanyagokkal.

Külön edényben 30 dkg olvasztott margarint keverjünk össze 250 ml mézzel. Adjunk hozzá 3 egész tojást. A két edény tartalmát jól dolgozzuk össze, a kialakult tésztát alaposan gyúrjuk át. A kész tésztát lisztezett deszkán nyújtsuk fél cm vastagra, majd mézeskalács szaggatóval, vagy egy pohárral vágjunk belőle formákat. A kivágott mézeskalácsokat helyezzük sütőpapírral bélelt tepsibe, vagy sütőlapra és 180 °C-on süssük aranybarnára. Nagyjából 10-12 perc alatt sül meg egy adag.

A fehér tojásmázhoz 2 tojás fehérjét habverővel keverjük ki 30 dkg porcukorral. Akkor van készen a máz, ha a habverőt fölfelé húzva nem csöpög, tartja a formáját, csíkot lehet belőle húznia habverővel. A túl keményre vert habot kevés vízzel lazíthatjuk, hogy megfelelő állagú mázat kapjunk. A díszítéshez tojásmázon kívül használhatunk magvakat, aszalványokat, különböző szórócukrokat is, melyek webshopunkban is elérhetők.

A mézeskalács fűszerek jótékony hatásai

Amennyiben magvakkal díszíted a mézeskalácsot, ebben a blogbejegyzésben olvashatsz a különböző csonthéjasok egészségre gyakorolt hatásáról. Ha pedig a mézeskalács alapanyagainak élettani hatása érdekel, olvasd el az alábbi listát:

  • fahéj: gyulladás- és fájdalomcsökkentő, gombaölő, segíti az immunrendszer megfelelő működését
  • szegfűszeg: immunerősítő és segít a stressz tüneteinek csökkentésében, bőrfiatalító
  • gyömbér: görcsoldó, segít enyhíteni a hányingert, gyulladáscsökkentő és köhögéscsillapító
  • ánizs: enyhíti az emésztési panaszokat, méregtelenít, stimulálja az idegrendszert és segíti az izmok regenerálódását
  • szerecsendió: pozitív hatással van az epe és a máj működésére, segíti a vérképződést és serkenti a keringést, görcsoldó és fájdalomcsillapító hatással is bír

A mézeskalács helye az egészséges étrendben

A mézeskalácsban nem csak a mézeskalács fűszerek bírnak pozitív élettani hatással. A méz rendszeres fogyasztása számos jótékony hatással bír, ami által méltó helyet kaphat az egészséges étrend kialakításában. Magas vitamintartalma segíti az immunrendszer megfelelő működését. Erős gyulladáscsökkentő hatásának köszönhetően már évezredek óta használják a gyógyításban, akár külsőleg alkalmazva is segíti a sebek gyógyulását.

A méz olyan ásványi anyagokban gazdag, mint vas, magnézium, kalcium, réz, foszfor, kálium, nátrium, és cink. Pozitívan hat az izomműködésre, a szívizomra, tisztítja a vért és serkenti a vérkeringést. Magas energiatartalma miatt fogyasztása mértékkel javasolt, ugyanakkor betegségek leküzdésében nagy segítség lehet a méz fogyasztása. Energizáló hatása miatt gyorsítja a felépülési folyamatot.

A mézeskalács nem tartalmaz tejet, ezért laktózérzékenyek is bátran fogyaszthatják. A búzalisztet gluténmentes változatra cserélve ugyanolyan finom mézeskalácsot süthetünk, így a gluténérzékenyeknek sem kell lemondania erről az édességről. Könnyen variálható alapanyagainak köszönhetően bármilyen speciális étkezési igényhez alakíthatjuk a receptet, a mézeskalács tehát egyszerűen beépíthető az egészséges étrendbe.

Ha érdekelnek a receptek és a gasztro-érdekességek, kövesd Facebook-oldalunkat!